Nasihat Buat Ibu Yang Mempunyai Anak Lelaki.

boy-509488_1920

“All that I am, or hope to be, I owe to my angel mother.”  Abraham Lincoln

Ibu memainkan peranan penting dalam kehidupan putera mereka. Berikut adalah beberapa tips untuk membantu para ibu membuat perkara-perkara yang sepatutnya agar putera anda tumbuh menjadi orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

 

1. Berikan teladan untuk putra anda ikuti.

Ungkapkan kepada putra anda betapa ayahnya adalah seseorang yang luar biasa. Ini akan membangkitkan rasa hormat si anak kepada sang ayah, dan jujur saja, ini akan membuat sang ayah benar-benar ingin menjadi ayah teladan. Doronglah suami anda untuk melibatkan putera anda ketika dia mengerjakan tugas-tugas di sekitar rumah. Jika putra anda tidak punya sosok ayah di rumah, berikanlah teladan daripada anda sendiri. Usahakan ada sosok laki-laki untuk dia mencontohi keterampilan mereka. Ceritakan kisah tentang hal-hal luar biasa yang dilakukan oleh ayah anda (datuk mereka) atau saudara lelaki yang dekat dengan hidup anda.

2. Kebersihan dan kesopanan adalah penting.

Anak lelaki dapat diajarkan untuk mengurus diri mereka sendiri. Mereka dapat belajar pentingnya menyikat rambut dan memotong kuku. Anak laki-laki seharusnya diajarkan cara mencuci dan menyeterika pakaian mereka sendiri dan cara berpakaian dengan sopan dan kemas. Terkadang anak laki-laki perlu diingatkan untuk menggunakan deodoran dengan tepat. Anda perlu menjelaskan kepada mereka bahwa bau badan mereka mengharuskan mereka untuk lebih kerap mandi. Ingatkan mereka untuk membersihkan telinga mereka atau untuk mengubati jerawat mereka dengan produk perawatan kulit.

children-63175_1920

3. Ajarkan mereka untuk menghormati wanita.

Apakah anda memperbolehkan putera anda memukul anda ketika dia sedang marah? Ini tidak patut dilakukan walaupun pada saat dia sedang belajar untuk mengendalikan emosinya. Ajarkan dia untuk membuka pintu bagi anda atau wanita lainnya. Dia dapat mempersiapkan diri untuk melindungi para wanita dalam hidupnya. Dia dapat diajarkan untuk tidak memperbolehkan fikiran-fikiran kotor masuk ke dalam fikirannya. Dia tidak akan memperbolehkan lelaki lain membicarakan wanita secara tidak sopan. Pornografi bukanlah suatu cara pendewasaan melainkan sumber kecanduan berbahaya yang boleh merosak pandangan terhadap wanita. Putera anda hendaknya diajarkan untuk mempersiapkan diri menghadapi anak-anak perempuan yang tidak memiliki standard moral tinggi yang mirip dengannya.

4. Putuskan bila saatnya untuk membiarkan putera anda membuat pilihannya sendiri

Dalam upaya kita untuk membantu anak lelaki kita berjaya dalam hidup, terkadang kita tidak membiarkan (atau terlampau risau) mereka menanggung risiko akibat dari tindakan mereka. Beberapa ibu memilih untuk bertanggung jawab atas kesalahan putera dewasa mereka, dengan alasan bahwa seharusnya mereka mengajarkan si anak dengan lebih baik atau sang ibu seharusnya lebih mempersiapkan putranya. Jika anda adalah salah satu dari mereka, berhentilah. Anda telah menunaikan tugas anda dan putera anda bertanggungjawab atas pilihan-pilihannya sendiri.

5. Keyakinan diri.

Anak lelaki perlu diberitahu oleh ibu mereka bahawa dia adalah anak yang tampan. Mereka perlu tahu bahwa otot-otot mereka terlihat semakin kuat dan besar. Mereka perlu diberi pujian. Jika putera anda memiliki saudara perempuan, doronglah putri anda untuk melakukan hal serupa. Beberapa kata pujian mengenai penampilan fisik putra anda memberi impak yang besar bagi mereka.

6. Berharaplah untuk hal-hal luar biasa tetapi jangan patah semangat ketika putera anda biasa-biasa saja

Adalah baik bagi anda untuk mengharapkan hal-hal luar biasa dari putera anda. Sewaktu putera anda bertambah dewasa, dia akan berusaha untuk membuat ibunya bangga. Namun adalah penting untuk memahami bahawa setiap orang melakukan kesalahan, begitu juga dengan putera anda. Terkadang, itu merupakan kesalahan besar. Ketika ini terjadi, sangatlah penting untuk memperlihatkan kasih bagi putera anda yang sedang mengharapkan sokongan anda.

Artikel ini telah diterjemahkan dan diadaptasi  daripada artikel Aturan bagi Para Ibu Yang Memiliki Anak Laki-laki.

Sertai Dropship PinkLady Sekarang Di Sini: [Klik]
(Visited 6,146 times, 1 visits today)