Bayi Ini Lahir Di Dalam Pesawat Dan Dapat Terbang PERCUMA Seumur Hidupnya. Seronoknya!

aircraft-994943_1280

Shaona Owen, mengalami kesukaran untuk memperbaharui passport dan melakukan pengecaman dan penyemakan identiti di setiap sempadan antarabangsa. Kerana apa? Kerana dia dahulunya telah dilahirkan di tempat yang jarang-jarang sekali menjadi tempat kelahiran seorang bayi!

Dimana?

36,000 kaki terapung di atas udara, tanpa sebarang kelengkapan medik yang lengkap Shaona telah dilahirkan di asat kapal terbang British Airways yang sedang dalam perjalanan ke London. Dan lebih menarik, pekerja yang bertugas di kaunter imigresen itu mengeluarkan passport yang tertera status,

“Pemegang lahir di atas sebuah kapal terbang.”

 

Pada tahun 1990, ibu Shaona, Debbie Owen yang sedang dalam keadaan sarat mengandung membawa bersama anaknya (kakak kepada Shaona), Claure yang baru berusia empat tahun. Mereka bertiga dalam perjalanan dari tempat kerja Debbie menuju ke London dengan menggunakan perkhidmatan British Airways.

Tak semena-mena, Debbie dipindahkan ke kabin kelas pertama dan didatangi oleh pramura/i di atas pesawat. Pelanggan yang sedang menikmati enaknya perjalanan menggunakan kelas pertama terpaksa berpindah ke kabin lain demi keselesaan mereka dan kemudian terdengar satu pengumuman bagi mereka-mereka yang memiliki sijil pengamal perubatan untuk membantu.

Mujur, ketika itu Wym Bakker yang juga merupakan seorang doktor Belanda yang kemudian membantu Debbie. Debbie pada ketika itu sangat ketakutan apabila ditinggalkan bersama Claire dan anaknya yang baru lahir beberapa jam lepas – Shaona.

Shaona menganggap kisahnya sebagai perkara yang sangat menarik untuk dikaji dengan lebih mendalam(Dan memang betul sangat menarik untuk dikaji!). Akhirnya, dia memutuskan untuk menjadikan hal atau pati daripada pembelajarannya selama ini sebagai penelitian untuk mendapat pengiktiran sarjana itu.

Dan berikut adalah komen Shaona sendiri tentang kajiannya,

“Benar-benar menarik ruapanya apabila membaca dan bercerita kepada orang yang dilahirkan dalam pesawat.” – shaona.

Meskipun ada sedikit perubahan, tetapi kebanyakan syarikat penerbangan lain hanya memperbolehkan penerbangan untuk si ibu yang yang hamil yang berusia usia 28-36 minggu. Sehelai surat keterangan izin penerbangan akan dikeluarkan dari doktor atau bidan yang memeriksa kandungan ibu hamil tersebut. Tetapi itulah, perkara-perakara seperti ini kan terjadi di bahagian luar kendali.

 

Jika anda curios untuk tahu benarkah ada syarikat yang memberikan tiket percuma kepada manusia-manusia yang lair di atas pesawat spanjang hidup! Mestilah betul, antara syarikat kapalterbang yang memeberikan tiket secara percuma adalah  Thai Airawys. Airasia dan kapal terbang Thai Airways, Asia Pacific Airlines, AirAsia dan Polar Airlines.

Haa, untuk anda. Nak ada dapat penerbangan percuma seumur hidup.

Semoga artikel ini mengisnpiarasi anda suami.

Sertai Dropship PinkLady Sekarang Di Sini: [Klik]
(Visited 1,290 times, 1 visits today)