8 Kesalahan Yang Anda Lakukan Ketika Menghukum Anak Anda

crying-572342_1920

Mata telah basah oleh air mata, dan mulut manis kecil itu sekarang menjerit di tengah-tengah koridor. Teriakan keras yang luar biasa itu keluar dari tubuh kecil di waktu yang tidak tepat. Sekarang anda terpaksa menghukum dia dengan disaksikan oleh ramai orang.

Hebat.

Ketika anak lelaki atau perempuan kecil anda memutuskan untuk melepaskan murkanya, jangan terperangkap kedalam 9 kesalahan menghukum berikut:

Pengabaian bukan suatu kebahagiaan

Apakah tangan-tangan kecil itu mengusap mata yang mengantuk kerana belum tidur sebelum anda pergi ke pasaraya untuk membeli sesuatu? Mengabaikan keletihan, lapar, dan sebagainya adalah rersepi istimewa untuk satu bencana. Beberapa jeritan, bentakan dan tangisan dapat dihindari sepenuhnya seandainya anda mendengarkan tanda-tanda peringatan bahwa kemurkaan anak sedang bergolak jika tidur diabaikan. Hanya kerana anda dapat melakukannya bukan bererti anak anda pun sanggup.

Bertindak dengan cepat

Sementara anda tidak menghendaki memberi nasihat panjang lebar (lihat di bawah ini) sebelum menghukum anak anda, anda perlu memastikan bahwa anak anda memahami mengapa perilaku mereka perlu diperbaiki. Perilaku anda juga perlu rasional dan adil di mata anda, dan mata anak anda. Terlalu cepat menghukum menempatkan anda dalam dimensi yang berbeza daripada jika seandainya anda menyediakan waktu untuk berbicara tentang masalah mereka sebelum menjatuhkan hukuman.

sad-214977_1280

Berhentilah berbicara

Ya, anak anda perlu memahami mengapa mereka dihukum, tetapi ketika air mata mengalir, kata-kata nampaknya tidak berguna banyak seperti pelukan. Berbicara dapat ditunda sampai semua pihak tenang, tetapi pastikan anak anda merasakan kasih anda dengan cara mengelusnya sambil menjelaskan secara singkat dan tegas mengapa mereka dihukum. Leteran panjang lebar hanya akan menyiram minyak kepada api kemarahan sedangkan pelukan hangat membuat anak anda menyedari bahawa mereka dikasihi.

Kita sama

Anak anda dan anda tidak berbeza ketika sedang marah. Kalau hal kecil saja telah membangkitkan amarah anda, tenangkan diri agar tidak bereaksi berlebihan ketika anak anda bermain dengan cat air dan kucing. Anda cenderung sama murkanya seperti anak anda jika anda kehilangan tidur siang, tidak mendapat rehat yang secukupnya dan tidak makan. Di samping itu, tetap tenang akan membantu anak anda tenang sebab tidak ada jeritan untuk menandinginya.

sad-219722_1280

Merasa terganggu

Tidak ada salahnya merasa terganggu jika anak anda menganggu bayi anda yang sedang tidur siang. Tetapi pastikan untuk memperhatikan beza antara menghukum karena merasa terganggu dan menghukum untuk meluruskan perilaku. Tentu saja anda terganggu kalau anak anda akan membangunkan bayi anda sebelum waktunya, tetapi adakah alasan yang mendasari perilakunya yang perlu dibicarakan? (Lihat di bawah ini)

Akar suatu masalah

Mengapa anak anda menolak memakai kasut? Apakah itu suatu pergelutan kuasa? Apakah itu jeritan meminta tolong? Apakah itu caranya untuk mendapatkan perhatian? Menuntut agar kasutnya dipakai dalam waktu 10 saat berikutnya tidak akan benar-benar menyelesaikan masalah. Menggunakan waktu sejenak untuk fokus pada komunikasi dan memahami akar masalahnya akan menghentikan kemarahan anak yang mulai berkembang.

Bertentangan

Berusaha tetap konsisten dalam kaedah menghukum adalah kuncinya. Jika anak anda menyadari bahwa kadang-kadang anda tidak melakukan apa yang anda katakan, maka tidak ada insentif yang sungguh-sungguh untuk berperilaku secara patut. Hukuman perlu disesuaikan dengan ‘kejahatan’ (lihat di bawah ini), tetapi pastikan anda menentukan garis batas yang jelas sehingga anak anda mengetahui dengan pasti di mana garis itu berada. Aturan yang asal-boleh dan tiba-tiba menjadi serius merupakan resepi membangkitkan murka anak karena dirasa tidak adil.

Adil sepenuhnya

Hukuman perlu sesuai dengan ‘kejahatan’ yang dilakukan. Ingatlah bahwa usia anak anda sebelum menerapkan hukuman. Anak tetap anak! Mereka cenderung mentertawakan anda bila anda marah dan ingin melihat apa yang terjadi ketika mereka menjatuhkan telur dari balkoni rumah. Meminta anak bertanggung jawab terlalu berat sesungguhnya tidak adil dan air mata mereka berusaha memberi tahu anda akan hal tersebut.

Semoga menjadi orang tua yang cemerlang!

Artikel ini telah diterjemah daripada artikel asal di laman Keluarga : 9 kesalahan yang Anda lakukan ketika menghukum anak dan yang ia harap Anda sadari

Sertai Dropship PinkLady Sekarang Di Sini: [Klik]
(Visited 373 times, 1 visits today)